Σημερινό ωράριο εξυπηρέτησης: από 08:00 έως 21:00
  • English
  • Προγράμματα για μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης

    Τα Σχολεία πάνε Βιβλιοθήκη!

    Τι έχει να προσφέρει μια βιβλιοθήκη και το βιβλίο στους μαθητές του 21ου αιώνα;

    Ποτέ μου δεν είδα την τάξη μου τόσο ήσυχη συγκεντρωμένη όσο παρακαλουθώντας αυτό το πρόγραμμα

    Προφορικό σχόλιο δασκάλου – συνοδού τάξης δημοτικού σχολείου στην Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Πατρών

    [... ] Ξεπεράσατε τις προσδοκίες μικρών και μεγάλων, κεντρίσατε το ενδιαφέρον των παιδιών τα οποία το ευχαριστήθηκαν πολύ, και ήταν τόσο ζωντανή όλη η περιήγηση στη βιβλιοθήκη [...] Στη διάρκεια της ξενάγησης, σκεφτόμουν κάτι που ήθελα να το εκφράσω: ένιωθα μετά από πολύ καιρό πως δεν είμαι στην Ελλάδα, αλλά στο εξωτερικό. [...]

    Γραπτό σχόλιο δασκάλας συνοδού Ελ.Δ.

    Πάνω 600 παιδιά από 10 σχολειά της Αχαΐας όλων των βαθμίδων παρακολούθησαν τις δράσεις παιγνιώδους μάθησης που διοργάνωσε η Βιβλιοθήκη στα πλαίσια του Προγράμματος του Πανεπιστημίου Πατρών «Το Σχολείο πάει Πανεπιστήμιο» μεταξύ 26 Μαρτίου – 10 Απριλίου 2013:

    • «Από τις Αρχαίες Πλάκες στα Tablets»
    • «Κυνήγι του Χαμένου Βιβλίου» και
    • «Το Φιδάκι της Γνώσης»

    Πρόκειται για τρία ευέλικτα προγράμματα συνεργατικής παιγνιώδους μάθησης (collaborative game-based learning) με την αξιοποίηση της εκπαιδευτικής τεχνολογίας και ειδικότερα των τρισδάστατων εικονικών περιβαλλόντων μάθησης (3d virtual immersive environments). Τα προγράμματα περιελάμβαναν τις εξής δράσεις και στάδια:

    • Διαδραστική περιήγηση στη Βιβλιοθήκη
    • Ομαδικό παιχνίδι γνώσεων για το βιβλίο και τη βιβλιοθήκη
    • Γνωριμία με το τμήμα παιδικών βιβλίων
    • Πολυμεσική παρουσίαση & εμβύθιση στην ιστορία του βιβλίου μέσω τρισδιάστατων εικονικών περιβαλλόντων μάθησης
    • Επίδειξη χρήσης & ομαδοσυνεργατική δραστηριότητα σε tablets pc
    • Διαδραστική περιήγηση στη Βιβλιοθήκη

    Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να εξερευνήσουν και να γνωρίσουν το περιβάλλον της βιβλιοθήκης, την οργάνωση και τον τρόπο λειτουργίας της με έναν ευχάριστο τρόπο που εμπλουτίζει τη σκέψη τους και τα ενθαρρύνει να μυηθούν στο συναρπαστικό κόσμο του βιβλίου και της γνώσης.

    Η γνωριμία με το τμήμα παιδικών βιβλίων – Το Κυνήγι του Χαμένου Βιβλίου

    Σκοπός της δράσης ήταν τα παιδιά να κατανοήσουν και να πραγματοποιήσουν τις πιο απλές λειτουργίες χρήσης μίας βιβλιοθήκης μέσω της παιγνιώδους μάθησης. Τα παιδιά έπρεπε – αφού τους είχε παρουσιαστεί συνοπτικά ο τρόπος αναζήτησης βιβλίων στο πρόγραμμα που διαθέτει η ΒΚΠ για το σκοπό αυτό – να συμπληρώσουν φόρμες με τα στοιχεία των βιβλίων που αναζητούσαν. Μετά, με τη βοήθεια του προσωπικού, έψαχναν τα βιβλία στα ράφια. Κάθε βιβλίο που έβρισκαν, περιείχε ένα κομμάτι μαγνητικό παζλ που τοποθετούσαν σε πίνακα. Στο τέλος της δραστηριότητας, όλα τα κομμάτια του παζλ συνέθεταν την αφίσα για την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου 2012.

    Πολυμεσική παρουσίαση & εμβύθιση στην ιστορία του βιβλίου – Από τις Αρχαίες Πλάκες στα Tablets

    Η σύγχρονη τεχνολογία των τρισδιάστατων εικονικών περιβαλλόντων μάθησης μας επιτρέπει να κατασκευάσουμε περιβάλλοντα και να σχεδιάσουμε εκπαιδευτικές δράσεις που δε μπορούν να πραγματοποιηθούν στον φυσικό κόσμο.

    Έτσι τα παιδιά είχαν την μοναδική εμπειρία γνωριμίας της ιστορίας του βιβλίου ταξιδεύοντας πίσω στον χρόνο την επίσκεψη στα εξής λεπτομερή και ρεαλιστικά περιβάλλοντα μάθησης:

    • Αρχαίες Τοιχογραφίες – Σπηλιά 32.000 πΧ – Λασκό Γαλλίας
    • Μεσοποταμία – Πλάκες και Γραφή – κοιλάδα του Ουρ – 3.500 πΧ.
    • Αρχαία Ελλάδα – Γραμμική Α & Β’
    • Φοινίκη – Εφεύρεση του Αλφαβήτου
    • Αίγυπτος – Βιβλιοθήκη Αλεξάνδρειας – Πάπυροι
    • Βυζαντινό Μοναστήρι – Αντιγραφή χειρογράφων
    • Μεσαίωνας – Εφεύρεση Τυπογραφίας
    • Το μέλλον του βιβλίου & της γνώσης

    Στα πλαίσια αυτών των εικονικών επισκέψεων έγινε επίδειξη του πολιτισμού, των αρχαίων μνημείων, αντικειμένων ή μηχανών, συζήτηση και εκπαιδευτικές δραστηριότητες παιγνιώδους μάθησης προσαρμοσμένες στην ηλικία των μαθητών που εμβάθυναν την κατανόηση για τις πολύπλευρες κοινωνικές προεκτάσεις και τη σημασία της γνώσης.

    Ομαδοσυνεργατική δραστηριότητα σε Tablet PCs

    Στη συνέχεια, στα πλαίσια του προγράμματος «Από τις Αρχαίες Πλάκες στα Tablets» τα παιδιά αναγνωρίζοντας τις τεράστιες αλλαγές που έχει επιφέρει η σύγχρονη τεχνολογία στον τομέα των βιβλίων, χρησιμοποίησαν tablets προκειμένου να αποτυπώσουν τις εντυπώσεις τους από την επίσκεψή τους στη ΒΚΠ. Χρησιμοποιώντας γραφίδες και δουλεύοντας σε ομάδες, τα παιδιά απεικόνισαν οπτικά τις εντυπώσεις και γνώσεις που είχαν αποκομίσει.

    Παρατίθενται δείγματα των ζωγραφιών των παιδιών.

      

      

    Αποτελέσματα Αξιολόγησης

    Για την αξιολόγηση των δράσεων συντάχθηκε ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο που συμπληρώθηκε από 28 εκπαιδευτικούς – συνοδούς των τάξεων που επισκέφθηκαν τη Βιβλιοθήκη και συμμετείχαν στη δράση.

    Από αυτούς 81% δήλωσαν ότι τα παιδιά απέκτησαν νέες δεξιότητες, [απαντήσεις: Συμφωνώ & Συμφωνώ πλήρως] και 85% ότι βοήθησε τα παιδιά να αποκτήσουν ή ενισχύσουν τη θετική στάση τους απέναντι στο βιβλίο.

    Επίσης σε ποσοστό 98% συμφώνησαν ότι τα 3d εικονικά περιβάλλοντα μάθησης βοήθησαν τόσο στην απομνημόνευση εννοιών και γεγονότων, καθώς και στην καλύτερη κατανόηση της ιστορίας.

    Ως αποτέλεσμα 27 από τους συνοδούς εκπαιδευτικούς εξέφρασαν την επιθυμία τους να επισκεφθούν στο μέλλον πάλι την Βιβλιοθήκη και να συμμετάσχουν στα εκπαιδευτικά της προγράμματα.

    Παρατηρήσεις:

    • Ο εκπαιδευτικός σχεδιασμός των προγραμμάτων έγινε από τους Στυλιανό Μυστακίδη και Φιερούλα Παπαδάτου.
    • Επιμέλεια δράσης “Από τις Πλάκες της Αρχαίας Μεσοποταμίας στα Tablets”: Στυλιανός Μυστακίδης
    • Επιμέλεια δράσης “Κυνήγι του Χαμένου Βιβλίου”: Φιερούλα Παπαδάτου
    • Επιμέλεια δράσης “Το Φιδάκι της Γνώσης”: Φιερούλα Παπαδάτου & Γιάννης Τσάκωνας

    Θερμές ευχαριστίες στον κ. Νίκο Αβούρη, Καθηγητή του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Αναπληρωτή Πρύτανη του Πανεπιστημίου Πατρών, καθώς και στο προσωπικό του Εργαστηρίου Διαδραστικών Τεχνολογιών για την ευγενική παραχώρηση φορητών υπολογιστών tablets.

    Η Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης δέχεται κατόπιν συνεννοήσεως και οργανώνει ομαδικές επισκέψεις, ξεναγήσεις και εξειδικευμένα εκπαιδευτικά προγράμματα στους χώρους της.

    Share on FacebookShare on TwitterPin it on PinterestShare on LinkedIn+1Share on TumblrShare via email