Κλειστά
  • English
  • Έρευνα Χρηστών 1998

    Κατά τη διάρκεια της πρώτης εβδομάδας του Μαίου 1998 η ΒKΠ διοργάνωσε έρευνα χρηστών. Η έρευνα διεξήχθη στους χώρους της ΒΥΠ ανάμεσα στους χρήστες που επισκέφτηκαν τη βιβλιοθήκη την συγκεκριμένη περίοδο για κάποιον ή περισσότερους λόγους. Συνολικά η έρευνα διήρκησε πέντε (5) εργάσιμες ημέρες και ελήφθησαν 1000 συμπληρωμένα ερωτηματολόγια.

    Σκοπός αυτής της έρευνας της ΒΥΠ ήταν:

    • Να συλλέξει πληροφορίες για τη χρήση των υπηρεσιών που παρέχει.
    • Να συλλέξει ποιοτικές και ποσοτικές πληροφορίες για τους χρήστες της.
    • Να προσδιορίσει το βαθμό ενημέρωσης των χρηστών της σχετικά με τις υπηρεσίες και τις δραστηριότητες της.
    • Να συλλέξει στοιχεία αξιολόγησης, τόσο των υπηρεσιών όσο και του τρόπου λειτουργίας της, από τη πλευρά των χρηστών

    Συνοπτικά τα πιο ενδιαφέροντα συμπεράσματα της έρευνας παρουσιάζονται παρακάτω:

    Η συντριπτική πλειοψηφία των «ενεργών» χρηστών της ΒΥΠ προέρχεται από τη μερίδα των προπτυχιακών φοιτητών (Φ), σε ποσοστό 79% επί του συνόλου [Σχήμα 1], ενώ ακολουθούν οι μεταπτυχιακοί φοιτητές (ΜΦ) σε ποσοστό περίπου 15%.

    Σχήμα 1. Κατανομή Χρηστών κατά Ιδιότητα

    Ενδιαφέρον παρουσιάζει το μάλλον χαμηλό ποσοστό των χρηστών – μελών ΔΕΠ (ΔΕΠ), περίπου 2,5%. Τα αποτελέσματα αυτά γίνονται πιο ενδεικτικά, αν γίνει αναγωγή των χρηστών κάθε ομάδας στον συνολικό πληθυσμό κάθε ομάδας εντός του Πανεπιστημίου Πατρών. Με βάση την αναγωγή αυτή παρατηρούμε ένα χαμηλό 4% των μελών ΔΕΠ να χρησιμοποιεί τακτικά τις υπηρεσίες της ΒΥΠ, τη στιγμή που τα αντίστοιχα ποσοστά για τους προπτυχιακούς φοιτητές και τους μεταπτυχιακούς φοιτητές φθάνουν το 9,5% και 15% αντίστοιχα.

    Όσον αφορά τη κατανομή των χρηστών κατά τμήμα παρουσιάζονται τα εξής ενδιαφέροντα στοιχεία [Σχήματα 2, 3 & 4]:

    • Σε γενικές γραμμές η κατανομή των χρηστών επηρεάζεται από την ύπαρξη ή όχι αντίστοιχης τμηματικής βιβλιοθήκης (π.χ. Πολυτεχνικές Σχολές)
    • Παρ” όλα αυτά, υψηλά ποσοστά παρουσιάζουν ομάδες χρηστών από αρκετά τμήματα με τμηματικές βιβλιοθήκες (π.χ. Η-Υ, Μαθηματικό, Φυσικό, Χημικό). Αυτό πιθανόν οφείλεται, έως ένα βαθμό, σε διάφορες ελλείψεις των τμηματικών βιβλιοθηκών (οικονομικές, οργανωτικές κλπ).
    • Από την άλλη, παρατηρούνται χαμηλά ποσοστά χρηστών από ορισμένα τμήματα χωρίς τμηματικές βιβλιοθήκες (π.χ. Γεωλογικό), γεγονός που οφείλεται στη μη ικανοποιητική κάλυψη των αναγκών του αντίστοιχου τμήματος από τη ΒΥΠ (μικρή συλλογή βιβλίων, απουσία σχετικών βάσεων δεδομένων κλπ).

    Σχήμα 2. Κατανομή Χρηστών κατά Τμήμα

    Σχήμα 3. Κατανομή Χρηστών-Μελών ΔΕΠ κατά Τμήμα

    Σχήμα 4. Κατανομή Χρηστών-Φοιτητών κατά Τμήμα

    Από τα αποτελέσματα παρατηρούμε ότι σημαντικό ποσοστό των χρηστών είναι τακτικοί χρήστες της ΒΥΠ, καθώς συνολικά το 53% δηλώνει πως επισκέπτεται τη βιβλιοθήκη τουλάχιστον 1 φορά την εβδομάδα. [Σχήματα 5 & 7].

    Σχήμα 5. Συχνότητα Επισκέψεων Χρηστών

    Σχήμα 7.Κατανομή Χρηστών κατά ιδιότητα & συχνότητα επίσκεψης

    Τα μέλη ΔΕΠ και οι ερευνητές (ΕΡ) παρουσιάζουν τα υψηλότερα ποσοστά, καθώς 62,5% και 67% αντίστοιχα επικέπτονται τη βιβλιοθήκη τουλάχιστον 1 φορά την εβδομάδα. Αντίθετα, σπανιότερα επισκέπτονται τη βιβλιοθήκη οι εξωτερικοί χρήστες (ΕΧ), σε ποσοστό μόνο 11% τουλάχιστον μιά φορά την εβδομάδα.

    Σχετικά με τη χρήση των προσφερόμενων υπηρεσιών οι πιό «δημοφιλείς» υπηρεσίες αφορούν τη χρήση των αναγνωστηρίων, γεγονός που εξηγεί μάλλον και τα υψηλά ποσοστά μεταξύ των προπτυχιακών φοιτητών, τον δανεισμό βιβλίων, τη χρήση των φωτοαντιγραφικών μηχανημάτων, αν και αυτά χρησιμεύουν μόνο για φωτοτύπιση υλικού της βιβλιοθήκης, και τη χρήση των συλλογών περιοδικών. [Σχήμα 6].

    Σχήμα 6. Κατανομή Χρηστών κατά Υπηρεσία

    Παρ” όλα αυτά, η πλειοψηφία των χρηστών γνωρίζει σε έναν βαθμό όλες σχεδόν τις υπηρεσίες που προσφέρει η ΒΥΠ [Σχήμα 8].

    Όσον αφορά τη χρήση των τμηματικών βιβλιοθηκών, όπου αυτές είναι διαθέσιμες, χρησιμοποιούνται γενικά από την πλειοψηφία των χρηστών των αντίστοιχων τμημάτων, με μικρές εξαιρέσεις για διαφόρους λόγους (πχ. Οικονομικό – υπό μετακόμιση) [Σχήμα 9].

    Σχήμα 9. Χρήση Τμηματικών Βιβλιοθηκών

    Σχετικά

    Share on FacebookShare on TwitterPin it on PinterestShare on LinkedIn+1Share on TumblrShare via email